"Becslések szerint négymillió magyarra igaz, hogy a gyakorlatban nem
tudja használni a számítógépet, bár a hivatalos statisztikák szerint
háromnegyedük már ült ilyen berendezés előtt. Szakértők szerint a
„digitális nemzedék” szokásai sem minden esetben jelentenek valódi
„írástudóságot”."
Ma találtam ezt a cikket az interneten, ami tulajdonképpen különböző kutatások eredményit összefoglalva számol be arról, hogy a magyarországi statisztikák mennyiben térnek el, illetve egyeznek meg az európai átlaggal a digitális eszközök (leginkább a számítógép) használatát tekintve. Az adatok elemzését követően pedig azt taglalja a cikk, hogy vajon mi lehet az oka a digitális analfabétizmusnak, milyen eszközökkel lehetne ezt felszámolni, illetve, hogy pontosan mi is az a digitális analfabétizmus.
Miután ezt a cikket elolvastam, találtam egy ehhez szorosan kapcsolódót, ami röviden összefoglalva a következőkről szól: "Drasztikusan szűkítik az új Nemzeti alaptanterv (NAT) alapján készült,
2013-tól érvényes kerettantervek az általános és középiskolai
informatikaoktatás óraszámát és lehetőségeit. A XXI. század egyik
legfontosabb ismeretanyagát az iskolákból száműző döntés ellen
aláírásgyűjtésbe kezdtek az érintett szaktanárok."
Ez a cikk részletesen beszámol arról, hogy 2013. januárjától hogyan tervezik csökkenteni az informatika tantárgy heti óraszámát alsóban, felsőben, illetve gimnáziumban. Az óraszámcsökkentés egyik oka a mindennapos testnevelés bevezetése, az ehhez szükséges órakeretet ugyanis részben az informatika háttérbe szorításával biztosították. Arról is beszámol továbbá a cikk, hogy ezekkel a változtatásokkal Magyarország homlokegyenest szembemegy a nemzetközi trendekkel. A fejlett országokban ugyanis az elsősöket lényegében már egy digitális világ fogadja. Megesik, hogy tankönyvek helyett laptopot kapnak, a tananyagokat digitális formában kapják meg, és így is kérik tőlük számon. A közoktatás tehát egyre inkább az informatika köré épül, míg hazánkban éppen ennek az ellenkezője történik.
Ezek alapján úgy tűnik tehát, hogy hazánk nem éppen a digitális analfabétizmus megszüntetése felé halad, de ki tudja, hogy vajon tényleg be fogják-e vezetni ezeket a változtatásokat, vagy sem. Kíváncsi vagyok, hogy mi lesz ennek a vitának a végkifejlete...
Az ELTE-n, egy "IKT és web 2.0 a gyógypedagógiában" nevezetű kurzus keretében a félév során csoportban kell dolgoznunk egy projekten. Ez a blog pedig tanulási naplóként funkcionál, tehát a projekt során felmerülő kérdéseinket, problémáinkat, megoldásainkat, kapcsolódó tapasztaltainkat, gondolatainkat osztjuk itt meg. A téma, amely a mi csoportunknak jutott, az akadálymentesítés. Ezen belül is leginkább az IKT eszközök területén vett akadálymentesítés.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Lemaradtak a cikkek linkjei, Eszter.
VálaszTörlés