2012. november 11., vasárnap

Digitális analfabétizmus és a kerettantervek ígért változtatásai

"Becslések szerint négymillió magyarra igaz, hogy a gyakorlatban nem tudja használni a számítógépet, bár a hivatalos statisztikák szerint háromnegyedük már ült ilyen berendezés előtt. Szakértők szerint a „digitális nemzedék” szokásai sem minden esetben jelentenek valódi „írástudóságot”."

Ma találtam ezt a cikket az interneten, ami tulajdonképpen különböző kutatások eredményit összefoglalva számol be arról, hogy a magyarországi statisztikák mennyiben térnek el, illetve egyeznek meg az európai átlaggal a digitális eszközök (leginkább a számítógép) használatát tekintve. Az adatok elemzését követően pedig azt taglalja a cikk, hogy vajon mi lehet az oka a digitális analfabétizmusnak, milyen eszközökkel lehetne ezt felszámolni, illetve, hogy pontosan mi is az a digitális analfabétizmus.

Miután ezt a cikket elolvastam, találtam egy ehhez szorosan kapcsolódót, ami röviden összefoglalva a következőkről szól: "Drasztikusan szűkítik az új Nemzeti alaptanterv (NAT) alapján készült, 2013-tól érvényes kerettantervek az általános és középiskolai informatikaoktatás óraszámát és lehetőségeit. A XXI. század egyik legfontosabb ismeretanyagát az iskolákból száműző döntés ellen aláírásgyűjtésbe kezdtek az érintett szaktanárok."

Ez a cikk részletesen beszámol arról, hogy 2013. januárjától hogyan tervezik csökkenteni az informatika tantárgy heti óraszámát alsóban, felsőben, illetve gimnáziumban. Az óraszámcsökkentés egyik oka a mindennapos testnevelés bevezetése, az ehhez szükséges órakeretet ugyanis részben az informatika háttérbe szorításával biztosították. Arról is beszámol továbbá a cikk, hogy ezekkel a változtatásokkal Magyarország homlokegyenest szembemegy a nemzetközi trendekkel. A fejlett országokban ugyanis az elsősöket lényegében már egy digitális világ fogadja. Megesik, hogy tankönyvek helyett laptopot kapnak, a tananyagokat digitális formában kapják meg, és így is kérik tőlük számon. A közoktatás tehát egyre inkább az informatika köré épül, míg hazánkban éppen ennek az ellenkezője történik.

Ezek alapján úgy tűnik tehát, hogy hazánk nem éppen a digitális analfabétizmus megszüntetése felé halad, de ki tudja, hogy vajon tényleg be fogják-e vezetni ezeket a változtatásokat, vagy sem. Kíváncsi vagyok, hogy mi lesz ennek a vitának a végkifejlete...

1 megjegyzés: