Találtam egy jó kis cikket a neten, amely az IEA SITES kutatás eredményeit elemző tanulmánykötet alaőján készült. Ez egy nemzetközi kutatás volt, ahol a részt vevő országok IKT-politikáját, fejlesztési irányait vizsgálták, a konkrét iskolai gyakorlatot, a legjobb alkalmazási területeket, példákat tárták fel.
Ezt a cikket Fehér Péter készítette Az IKT-eszközök iskolai alkalmazásának irányelvei és gyakorlata az IEA SITES kutatásai alapján címmel, és az alábbi linken elérhető a teljes cikk: http://www.ofi.hu/tudastar/ikt-eszkozok-iskolai
Ami engem megfogott a cikkből, és ami a projektünknek pedagógus továbbképzéses részét illeti - tehát az "én" részemet - az az a rész volt, ahol leírta a tanárok IKT-módszerek alkalmazására való felkészítésének kulcstényezőit. Idézem: "A tanárok felkészítésének elsődleges terepe minden országban, így hazánkban is a felsőoktatás. Az első áttörést tehát itt kellene elérni, ezt azonban számos ok hátráltatja jelenleg. Nézzük először, milyen lépésekre lenne szükség nálunk a kívánt változtatások eléréséhez!
- Módszertani-didaktikai kurzusok széles körű és kötelező bevezetésére a tanár szakos hallgatók számára.
- A megfelelő hardver- és szoftver-infrastruktúra biztosítására.
- A szükséges módszertani anyagok (szöveggyűjtemények, oktatóprogramok, tanári kézikönyvek stb.) kidolgozására, közreadására.
- A témakör legjobb gyakorló szakembereinek (általános és középiskolai tanárok) folyamatos eszmecseréjére, a felsőoktatás és a közoktatás kapcsolatának erősítésére, elsősorban a módszertani képzés területén.
Mindezek azonban csupán a szükséges, de nem elégséges feltételei az előbbre lépésnek. A legfontosabb azonnali feladat az iskolákban jelenleg tevékenykedő pedagógusok továbbképzése, felkészítése az IKT használatának kihívásaira, az új pedagógiai módszerekkel való megismerkedésre és azok beültetésére a mindennapi pedagógiai gyakorlatba."
Azt hiszem a fentebb felsorolt négy pontból nem sok minden valósult még meg Magyarországon... Viszont a gondolattérkép készítése közben rádöbbentem, hogy számos továbbképzés létezik már a témában a már tanító tanárok számára, ami nagyon jó, de úgy érzem, sok fejlődni való akad még az IKT eszközök használatának beültetésére a mindennapi pedagógiai gyakorlatban. (Aminek teszem hozzá nem van egy anyagi vonzata is....de erről Eszter írt korábban.) Ezt tapasztaltam a szakpedagógiai gyakorlataim során is. Vannak nagyon lelkes, kreatív tanárok, akik sokféleképpen alkalmazzák ezeket, de sok (több) olyan is akad, akitől teljesen távol áll mindenféle IKT...
Ami tetszett még a cikkben, hogy kiemelt néhány e területen példamutató országban alkalmazott megoldásokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése