2012. október 29., hétfő

Mini "kutatás", egy-két érdekesség

Az előző héten arra gondoltam, hogy csinálok egy "mini felmérést" gimnáziumi tanárok körében, IKT-eszközök tanórai alkalmazásával kapcsolatosan. Hirtelen jött ötlet volt, járok hospitálni ide-oda, gondoltam, érdekes lenne egy-két kérdést feltenni gyakorló tanároknak. Az eredményeim természetesen nem tekinthetők tudományos értékűnek, vagy reprezentatívnak, nem is volt alapos felmérés, inkább csak kíváncsiskodás, tulajdonképpen az egészet csak elgondolkodásra szánom, távol álljon tőlem messze menő következtetések levonása... A megkérdezettek kivétel nélkül olyan helyen tanítanak, ahol nincs interaktív tábla, de a tanároknak van módjuk projektort vinni a terembe (habár ez eléggé időigényes művelet --> el kell kérni, érte kell menni, a teremben helyet kell csinálni neki, össze kell szerelni a laptoppal, ja igen, laptopot is kell kérni, mindezt nagyjából a 10 perces szünetben). Összesen 11 tanárnak tettem fel a következő kérdéseket: - Szokott-e a tanórán IKT-eszközöket (számítógép, laptop, projektor, akár csak valamilyen hanghordozó) használni? - Ha igen miért, ha nem miért? - Szokott-e olyan otthoni feladatokat adni a diákoknak, amelyekhez IKT-eszközökre van szükség? - Mit szólna, ha lennének az iskolájában interaktív táblák? A legérdekesebb az volt számomra, hogy előzetes feltevéseimmel szemben, úgy tűnik, a nyitottság ezek iránt az eszközök iránt (az én kicsi és nem is reprezentatív mintámban) nem korrelál az életkorral. Beszéltem például egy 60 éven felüli matematika-fizika szakos tanárnővel, aki nagy lelkesedéssel gyártja a ppt-ket, preziket az óráihoz, saját youtube csatornája van látványos fizikai kísérletekkel (vannak köztük saját felvételek is), az emeltszintű matematika érettségi tételeket a diákjai az ő segítségével egy közös blogon dolgozzák ki. Mindezeket úgy, hogy az iskola "digitális felszereltsége" igen csekély. Ugyanakkor három olyan 30 év körüli fiatal tanárral is beszélgettem, akiknél előbb utóbb előkerült az a "nagy-nagy bölcsesség", hogy ha 10 évvel ezelőtt jó volt számítógép és interaktív tábla nélkül tanítani, akkor most is jó... (Mérsékelten szakmai megjegyzés, de ilyenkor legszívesebben visszakérdeznék, hogy ha a dédnagymamájának megfelelt az a házastárs, akit a szülei választottak, akkor ő miért akar saját magának párt választani, vagy éppen miért megy külföldre nyaralni, amikor voltak emberek akik egész életükben a falujukból sem dugták ki a lábukat, mégis nagyon boldogok voltak.) A digitális táblával kapcsolatban megoszlottak a vélemények. A megkérdezett 11 tanár közül 6 mondta, hogy jó lehetőségnek tartaná, örülne, ha lenne ilyesmi. Legtöbben szemléltetésre használnák, esetleg interaktív feladatokat készítenének rá, bár mondták, hogy ehhez nem annyira értenek. Egy tanárnő volt, aki végzett ezzel kapcsolatban valamilyen tanfolyamot, és mondta, hogy ott nagyon lelkes lett, próbált is mindenféle pályázatok után nézni, hogy hogyan kerülhetne egy-két ilyen tábla az ő intézményébe is, de azt mondta, hogy ez sokkal nehézkesebb, mint amilyennek kívülről tűnik. A másik 5 tanár kb. azt állította, hogy nincs szüksége interaktív táblára, ketten említették meg, hogy a digitális tábla is csak arra lenne jó, hogy a tanároknak többet kelljen készülni az órára. (Nagyon kíváncsi lennék, hogy ők vajon mennyit készülnek az óráikra.) Egyébként ebből az öt főből is volt olyan, aki rendszeresen visz projektort az órájára, időnként ad "internetes" házi feladatot a diákoknak. Érdekesnek tartom még, hogy nem rég olvastam egy blogbejegyzést az IKT a legújabb kerettantervben való megjelenésével kapcsolatban (http://tanarblog.hu/hirek/37-vezercikk/3214-kerettantervek-es-az-ikt), /bár ezt twitteren is megosztottam veletek:)/, ez a cikk felhívja a figyelmet többek között arra, hogy szép-szép, hogy megjelenik az IKT az új kerettantervben, de milyen kár, hogy az internetet leginkább egy óriási "információs bázisnak" tekinti, és a benne rejlő egyéb lehetőségekről (pl. web 2.0 alkalmazások) egyáltalán nem vesz tudomást. A megkérdezett tanárok jó részénél is ezt tapasztaltam. Gyakorlatilag mindenki adott már a diákjainak olyan feladatot, amihez IKT-alkalmazást kellett használni, de ezek a legtöbb esetben a "nézz utána", "gyűjts össze", "keresd meg" stb. jellegű dolgok voltak.

1 megjegyzés:

  1. Nagyon klassz kis "nyomozás", Luca, érdekes válaszokkal. Megcsinálhatnád "igaziból" is :)
    Érdekes lenne még ugyanott a diákokat is megkérdezni, hogy 1. milyennek gondolják a tanáruk digitális státuszát 2. szeretnének-e pl. interaktív táblát vagy mást az iskolába/tanuláshoz.
    Izgi :)

    VálaszTörlés