Az ELTE-n, egy "IKT és web 2.0 a gyógypedagógiában" nevezetű kurzus keretében a félév során csoportban kell dolgoznunk egy projekten. Ez a blog pedig tanulási naplóként funkcionál, tehát a projekt során felmerülő kérdéseinket, problémáinkat, megoldásainkat, kapcsolódó tapasztaltainkat, gondolatainkat osztjuk itt meg. A téma, amely a mi csoportunknak jutott, az akadálymentesítés. Ezen belül is leginkább az IKT eszközök területén vett akadálymentesítés.
2012. október 14., vasárnap
Irodalomtanítás és informatika
Az "osztálytermünk" IKT akadálymentesítése szempontjából lényeges lehet, hogy vajon hogy áll most a tanárképzés (nem informatikatanároké) ehhez a kérdéshez. Milyen szemléletet és tudásanyagot közvetít a témában a felsőoktatás.
A saját tapasztalataim többnyire pozitívak (van szerencsém közelről szemlélni a tanárképzés bizonyos szegmensét), viszont hogy objektívebb adatok birtokába jussunk szeretném bemutatni Pethőné Nagy Csilla Módszertani kézikönyvének (magyartanárok számára készült, rangos és színvonalas anyag; Korona Kiadó, 2007)Irodalom és informatika című fejezetét.
A fejezet abból indul ki, hogy a számítógép és internethasználat komolyan átrajzolta a kommunikációt, a tanulást, sőt a gondolkodást is, ezt pedig akár örülünk neki, akár nem figyelembe kell vennünk az oktatásban, és hogy a technikai fejlődés részben vagy egészben megváltoztatja a pedagógus feladatkörét. Ezt nem fejti ki bővebben, szerintem olyasmire kell itt gondolnunk, hogy pl. egy online teszt, amit automatikusan ki is értékel a rendszer, leveszi például a dolgozatjavítás terhének egy részét a tanárról, viszont például új feladat, hogy a tanárnak szakjától függetlenül időt kell szánnia arra, hogy megismerje az új eszközöket, programokat, "digitális lehetőségeket".
A könyv azt írja, hogy az "internetpolgárok első generációja ma még az iskolában tanulja az eszközfelhasználáshoz szükséges szakértelmet, de valószínű, hogy a jövő gyermekei már ezzel a felhasználói tudással fognak iskolába kerülni" (Pethőné Nagy, 2007: 138). Ami azt illeti tapasztalataim alapján nem csak most, de már 2007-ben is a "jövő gyermekei" ültek az iskolapadokban. Nem azt állítom, hogy már nincs mit tanítani nekik felhasználói ismeretekből, csupán azt, hogy mára a gyerekek nagy része mire iskolába kerül már bizonyos szempontból többet is tud számítógép-használatról, mint mi felnőttek. Ez persze nem egzakt kutatási eredmény, inkább csak meglátás. Ismét egy személyes példa. Pénteken találkoztam egy 4. osztályos kisfiúval a gyakorlaton (még csak nem is gazdag szülők gyermeke), aki nagy lelkesedéssel mutatott be valamilyen online szerepjátékot, amit három éve(!)(valószínűleg nem akkor kapcsolta be először a számítógépet...), és (számomra) elképesztően bonyolult szabályok szerint játszik.
Visszatérve a magyar tanítás módszertanához a könyv felhívja arra is a (leendő) magyartanárok figyelmét, hogy a számítógéppel kapcsolatos felhasználói tudás elemei szerepelnek a magyar nyelv és irodalom érettségi vizsgakövetelményei között. Így például: rögzítő, tároló és kereső technikák biztos használata; az információhoz való hozzáférés, információkezelés; írásos formátumok gépi megvalósítása; lehetőség szerint minden dokumentumtípus ismerete, illetve létrehozása stb.
Ennek kapcsán kíváncsi lennék arra, hogy ti foglalkoztatok-e számítógépes ismeretekkel magyar órán.
Nálunk semmi ilyesmi nem fordult elő (pedig én 2008-ban érettségiztem, egy évvel a könyv születése után), igaz elég rossz anyagi helyzetben volt az iskola, lehet hogy ez is közrejátszott...
Pethőné Nagy Csilla kitér a könyvtárhasználat átalakulására is. Kiemeli, hogy meg kell tanítanunk a gyerekeket a nyomtatott dokumentumtól eltérő, nem lineáris, hanem hipertextuális információforrások (ezt a két fogalmat később részletesen magyarázza a fejezet)használatára (szerintem erre a "digitális bennszülötteknek" is szüksége lehet, de lehet a véleményemmel vitatkozni), illetve a rájuk zúduló információkban való eligazodásra, azok kritikus megítélésére. Ehhez persze szükséges (ez már az én véleményem), hogy mi tanárok is birtokában legyünk ezen kompetenciáknak.
A szerző végül felsorol néhány konkrét lehetőséget az IKT-eszközök irodalomtanításban való felhasználására. Nekem nagyon tetszett például, hogy online könyvtárak használatának gyakoroltatására lehet kérni "antológia összeállítását" pl. egy tananyag lezárásaként. Illetve felsorol jó pár magyartanároknak hasznos weboldalt.
A fejezet (mint ezt a szerző tisztázza is) nem vállalkozik itt a számítógépes oktatás bővebb kidolgozására, valóban nem is részletezi bőven az ebben rejlő lehetőségeket. Az olvasottak legnagyobb pozitívumát abban látom, hogy a digitális kompetencia fejlesztése kapcsán jó pár fontos feladatot megemlít, ami a magyar tanárok feladatkörébe tartozik. Nem az informatika szakos kollégákra mutogat, hogy nekik mit kellene tenni, hanem felhívja a saját szakmája figyelmét arra, hogy milyen lehetőségei, kötelezettségei vannak.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nagyon elgondolkoztam, hogy a 8 év gimi alatt, magyar órán volt-e számítógépes feladatunk?
VálaszTörlésKét dolog jutott eszembe:
- nyelvtan órán tananyag volt az önéletrajz írás, amit számítógépen készítettünk el és küldtünk el a magyar tanárnak
- illetve megtanultuk irodalomból, hogy hogy kell internetes hivatkozást tenni a bibliográfiába
A kérdést olvasva az jutott először eszembe, hogy bár a magyar érettségin nem emlékszem semmire, aminek köze lett volna a számítógéphez. De az informatikából érettségizőknek volt könyvtárhasználat tételük. Hát én ennyit tudok Luca kérdésre válaszolni :)
Köszi Réka! :)
VálaszTörlés