2012. december 4., kedd

Blog...

Ahogy azon gondolkodtam ma, hogy mi is lehetne a következő blogbejegyzésem témája, eszembe jutott, hogy nagyon prózai módon ez lehetne akár a blog is. Éppen ezért kutakodtam egy kicsit a témában, és a wikipédián rátaláltam egy elég összeszedett kis információkupacra a blog történetével, fajtáival és egyebekkel kapcsolatosan. Ezek közül szeretnék most megosztani veletek néhány számomra új, és érdekes információt.
Mint megtudtam a "weblog" kifejezést Jorn Barger alkotta meg 1997 decemberében. A rövidebb verziót (blog) pedig Peter Merholz alkotta meg 1999 áprilisában vagy májusában. A használata már ekkor elterjedtté vált, de inkább a cégek életében, mint a magánszemélyekében. A blogolás és a civil média a 2001. szeptember 11.-ei terrortámadás után kapott nagy lendületet. Ezt követően ugyanis az eseményeket megíró civil tudósítók, a terrorizmus elleni háború témáját megbeszélő webnaplók, és a veszteségek feldolgozásában segítő blogok komoly figyelmet kaptak. Ezt követően a blogolás 2002-re lényegében tömegjelenséggé vált, megjelentek az eszközök használatáról és a tartalom létrehozásáról szóló útmutatók, és az egyszerűen kezelhető blogszoftverek is.
Érdekes volt olvasnom arról is, hogy volt egy olyan időszak, amikor a blogok nagy százalékban politikai tartalmúak voltak, és sokan úgy tekintettek a blogolásra, mint a politikában való részvétel növelésének lehetőségére. Ezen bevallom meglepődtem kicsit.
Most pedig következzenek a weblogok fajtái a wikipédia csoportosítása alapján:
  • Személyes
  • Tematikus
  • Elmélkedő
  • Haverblog
  • Blogregény
  • Hírblog
  • Közös blogok
  • Politikai
  • Leírásblogok
  • Vállalati
  • Komplex blog
  • Spamblog
 A különböző típusok között természetesen sok esetben nincsenek éles határvonalak. Ahogy végigolvasgattam, hogy melyik fajtának mik a jellemzői, arra jutottam, hogy a mi blogunk egyrészről egy közös blog ("A közös blogoknak több szerzőjük van. Ez általában egy zárt, pár fős "szerkesztőséget" jelent, de a blog akár teljesen is nyitott lehet, engedve, hogy akárki közzétegyen cikket."), másrészről pedig egy kicsit tematikus blog is, hiszen mi alapvetően egy adott témára próbálunk koncentrálni, még hogyha ez jelen esetben igen tág is. Nem az van tehát, hogy egyik héten a természeti jelenségekről írunk, másik héten pedig a legújabb gyógyszerfeltalálók kutatásait elemezzük.
Közel sem biztos egyébként, hogy helyes a besorolásom, de úgy voltam vele, hogy csak nekifutok, hogyha már erről a témáról írtam...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése