2012. december 8., szombat

Megkésett interjú...

Ami késik, nem múlik, néhány gondolat a mi kis interjúnkról. :) Maga az interjú még október végén készült, és mivel én készítettem, az én dolgom lett volna, hogy beszámoljak róla, illetve arról, hogy miért nem használtuk fel végül is a prezentációhoz. Sajnos akkor nem ültem le azonnal megírni az ezzel kapcsolatos bejegyzést, és mivel igen-igen nehéz félévet tudok a hátam mögött, mostanáig húzódott a beszámoló. A témákat, ami érdekel minket, illetve ezek alapján az interjúkérdéseket többé-kevésbé közösen találtuk ki. Eredetileg félig strukturált interjút terveztünk, ebből végső soron inkább spontán interjú lett, ugyanis a kérdéseink egy része nem bizonyult adekvátnak. Mi ugyanis elsősorban az IKT-nak az akadálymentesítésben betöltött szerepéről akartunk információkat, illetve tapasztalatokat szerezni. Az interjú alanyául kiválasztott gyógypedagógus pedig utazótanárként dolgozik és kiscsoportos fejlesztéseket tart (tehát nem osztálytermi keretek között). Jó ötletei persze voltak, de mivel úgy tűnt, az ő tapasztalatai más szempontból lehetnek hasznosak, hagytam, hogy az interjú kilépjen a tervezett mederből, és spontán beszélgetéssé alakuljon. A kutatás szempontjából ez utólag visszatekintve hibás döntés volt. Ezzel együtt, azért voltak a projekt szempontjából hasznos részei. Ezek a webináriumban inkább csak implicit módon jelentek meg, úgyhogy most közzé teszem itt röviden explicit formában is az interjú tanulságait, összevetve a saját (a félév első felében szerzett) tapasztalataimmal, amik indirekt módon szintén alapjául szolgáltak a prezentációnak. Interjú, IKT eszközöket használó gyógypedagógussal az eszközök előnyei: o motiváció, sikerélmény: hagyományos tantermi szituációban kevés jut a sajátos nevelési igényű gyerekeknek o differenciálás: lehetőség önálló feladatvégzésre, önellenőrzésre, segítség az önálló tanulásban o komplex fejlesztés: a legtöbb program egyszerre több képességet is fejleszt (pl. a számolási készség mellett vizuomotoros koordináció, finommotorika, vizuális és auditív percepció, figyelem, emlékezet) o esélyegyenlőség Saját tapasztalat: o a gyerekek örömmel jönnek a fejlesztésre - motiváció o a fejlesztőprogramok kevésbé népszerűek, a „Sulivilágot” viszont pl. nagyon szeretik o differenciálás - a súlyosabban sérült gyerekeknek számítógépen is nehéz az önálló munka, igénylik a felnőtt folyamatos támogatását o legfontosabb: az eszközök szolgáljanak minket, a fejlesztés menetét mi határozzuk meg, és ne egy újonnan felfedezett program o lehetőségek az osztályteremben (abban a konkrét iskolában, ahol a gyakorlatomat végeztem): kevés projektor van, ezeket viszont egyre lelkesebben használják a pedagógusok - általában csak kép (a tankönyv) kivetítésére, interaktív táblák nincsenek

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése