2012. december 6., csütörtök

Digitális kompetencia

Sokat gondolkoztam azon, hogy van a témánkkal kapcsolatban néhány fontos kérdés, amit nem tisztáztunk, és nem is biztos, hogy meg lehet válaszolni egyértelműen, de érdemes rajtuk elgondolkodni, saját magunk számára meghatározni. Felmerült bennem, hogy tulajdonképpen mi számít a digitális kompetencia fejlesztésének, mi számít IKT-eszközökkel támogatott órának. Látszólag elegendő az IKT eszközök jelenléte, illetve alkalmazása, de szeretnék ezzel kapcsolatban újra elmesélni egy saját élményt. Az egyik hospitálás alkalmával tapasztaltam, hogy csak annyit jelentett az interaktív tábla használata a nyelvtan órán, hogy egy remek programmal a tanár egy dobókockára írt betűket,a diák megérintette a táblát, mire a dobókocka forgott egy kicsit, aztán kiadott egy betűt, és ezzel a betűvel kellet újságcímeket mondaniuk a diákoknak. Azon gondolkoztam, hogy mindez nagyon modern, de semmivel sem ad többet, mintha a tanár egy hagyományos dobókockával csinálta volna meg ezt. Még abban sem vagyok biztos, hogy több időt vett volna igénybe az előkészítés. Abban meg teljesen biztos vagyok, hogy a diákok "digitális kompetenciája" ettől szemernyit sem fejlődött, viszont az interaktív táblát akár ebben a témakörben is ügyesebben ki lehetett volna használni (pl. online újságok összehasonlítása a hagyományos sajtóval, utána nézni, hogy milyen papír alapon megvásárolható újságok találhatók meg egy az egyben az interneten, akár újság(cikk) szerkesztése a táblánál közösen, a példák bemutatása a különböző publicisztikai műfajokra stb.). A téma kapcsán találtam egyébként egy jónak tűnő prezentációt a slideshare-en: http://www.slideshare.net/h2so4/a-digitlis-kompetencia-fejlesztse Jónak tartom ezt az összefoglalót, mert nagyon pontosan elhelyezi a digitális kompetenciát. Emellett rengeteg ötletet, felhasználható ötletet, adattárat tartalmaz. Bemutat olyan portálokat, közösségeket is, ahol a tanárok bővíthetik a tudásukat a témában. Az is egyértelműen kiderül, hogykomplexebben tekint a digitális komptetnciára, mint a fent említett tanár. Örültem volna, ha még egy kicsit több szó esik a kompetencia fejlesztésének lehetőségeiről. De tanán ez nem is volt célja a prezentációnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése